2014 Badanie ruchu – Nora Hajos

line

„Badanie ruchu” warsztat prowadzony przez Norę Hajos

8-9.11.2014 Wrocław

ENGLISH VERSION >>>

kiedy: 8,9 listopada 2014  >  10.00-13.00 i 15.00-18.00

gdzie: hostel The One Rynek 30 IIIp. Wrocław

cena: 220 PLN
warunkiem rezerwacji miejsca jest wpłata zaliczki w wysokości 100 PLN do 30 października na konto:
Agnieszka Rybak Małachowskiego 4/2, 50-084 Wrocław,  nr konta  91 1940 1076 5205 2006 0000 0000 z dopiskiem „Nora”

zapisy i wszelkie informacje:
Dorota Kamecka tel 726 515 498  doro.kamecka@gmail.com
Aga Rybak tel 530 716 044 agarybak40@gmail.com

O WARSZTACIE

Część pierwsza

W 1986 roku, tancerz Steve Paxton zaczął przyglądać się bliżej pracy kręgosłupa u tancerzy praktykujących improwizację w kontakcie (CI) –formę ruchu w duecie, którą Paxton stworzył w 1972 roku. Material for the Spine [Materiał dla kręgosłupa] to okazja do zagłębienia się w świat artysty i poznania sposobu myślenia oraz inwencji twórczej, które leżą u podstaw stworzonej przez niego techniki.

„Przy pomocy MFS, chcę wpleść podejście techniczne w proces improwizacji. [MFS] to system umożliwiający pracę z wewnętrznymi i zewnętrznymi mięśniami pleców. Jego celem jest ukierunkowanie świadomości na «ciemną stronę ciała», tę «drugą», «inną» stronę, czy też do wewnątrz ciała, jako że oba te obszary są przez nas rzadko zauważane, i przekazać doznania, które tam powstają, pod rozwagę umysłu.” – Steve Paxton

na zajęciach będziemy:

  • skupiać się na naszych  wewnętrznych doznaniach podczas powolnej  rozgrzewki ,
  • wykonywać  ćwiczenie rolowania na podłodze, w spirali (helisa) i formach  półksiężyca,
  • badać falistości (faliste ruchy) w naszych ciałach,
  • znajdować świadomie momenty zestrojenia,
  • poszukiwać naszego  małego tańca
  • i rozwijać  następujące  samorzutnie  improwizacje grupy

 

Część druga

LOGOMOTION  to improwizacyjna forma tańca/narracji, w której ruch i słowa powstają spontanicznie, wypływając z jednego  źródła. Twórczynią techniki jest Simone Forti, która określiła ją jako „sposób odkrywania, co się kryje w mojej głowie […] zanim zdążę to przemyśleć, ujarzmić, kiedy czuję to jedynie w kościach.”

Improwizacja wymaga bycia świadomym swoich odruchów i „redagowania” ich, kiedy się pojawiają. Myśli oddziaływają na ruchy i odwrotnie. W trakcie warsztatów skupimy się na spontanicznym ruchu i mówieniu.

 

Część trzecia

contact improvisation:

Na podstawie nauki „Materiał dla Kręgosłupa” według  Steve Paxton.

Tematy którymi się zajmiemy to:

~przez wrażenia i  odczucia, poznanie naszych dwóch podstawowych partnerów w kontakcie:

pierwszym partnerem jest  ziemia, a drugim partnerem inna osoba z którą tańczymy.

  • na początek rozgrzewka pozwalająca się skupić na naszych wewnętrznych odczuciach: rolowania, spirale, półksiężyce,
  • praktykowanie  dzielenia wagi,
  • pogłębianie naszej uwagi na punkt styczności/kontaktu (z podłogą i partnerem)
  • badanie falistości (faliste ruchy) w naszych ciałach,
  • świadome  momenty zestrojenia

Materiał dla Kręgosłupa służy do odczucia naturalnej sekwencji ruchu w ciele i przeniesienia ich do świadomości.

 

Część czwarta

źródła dostrojenia, praca według metody Lisy Nelson

Performer, artysta może rozwinąć spontaniczne podejście do performance.  Lisa nazywa to dostrajaniem źródeł, w którym każdy uczestnik używając prostych działań i słów dostraja się do przestrzeni, czasu, obrazu.

” W obrębie ram improwizacji szukam systemów komunikacji obejmujących rzemiosło choreografii  jaki i taneczne umiejętności. Odkryłam narzędzie czyniące widocznym przestrzeń między tym co arbitralne i nieuniknione, improwizatorską rozterkę dla obojga –  obserwatora i wykonawcy. \ „- – Lisa Nelson

nora_hajosNóra Hajós 

Tancerka, choreografka i artystka wizualna. Jej rozwój artystyczny oparty był przede wszystkim na zainteresowaniu improwizacją oraz ruchem autentycznym. Jako improwizatorka jest zainteresowana przede wszystkim sensualnym odkrywaniem korzeni ruchu, action painting, juxtaposition oraz performancem przy użyciu narzędzi takich jak ruch, słowo, głos i obraz. Swoją karierę zaczynała w rodzinnych Węgrzech, a następnie podjęła studia w USA nad ruchem autentycznym i new dance pod kierunkiem S. Paxtona, Lisy Nelson, Simone Forti oraz Amy i Arny Mindell. Współpracowała ze Stevem Paxtonem, Lisą Nelson, K. J. Holmes, Karen Nelson, Rayem Chungiem, Keithem Hennessey, Danielem Lepkopfem i in. Odbyła także turnee z Simon Forti oraz uczyła i występowała na wielu europejskich i amerykańskich festiwalach i warsztatach.

 

 

 

GALERIE ZDJĘĆ:

Zajęcia „Material for the Spine” na Cyrkulacjach 2014

Nóra Hajós – występ na Cyrkulacjach 2014

występ LALA AT FOOD & SHELTER